Apr 17, 2008

Faculty of Medicine, Al-Azhar University

Assalamualaikum..

Disebabkan ramai yang bertanya mengenai kos perubatan di Univ Al-Azhar, saya bercadang untuk menerangkan once and for all, instead of several times di sini..

  • Tempoh pengajian: 7 tahun

Tahun 1 (sanah takhiliyah) : 10 subjek agama dalam bahasa arab (Nahu, Balaghah, Adab Nusus, Fikah, Tarikh Tasyri', Tafsir, Hadis, Sirah, Aqidah & Akhlak dan Hafazan Al-Quran (juz29 dan 30). Wajib lulus semua subjek untuk proceed ke tahun 2. Jika gagal kali pertama, ada reseat exams. Jika masih tidak lulus selepas reseat exam, walaupun satu subjek, wajib mengulang keseluruhan subjek tahun berikutnya. Yuran adalah 3000 pound sterling.

Tahun 2 (Tahun 1 Perubatan):
4 Subjek perubatan (Anatomy, Histology, Physiology dan Biochemistry) + 2 subjek agama (Akidah & Feqh) + Bahasa Inggeris & Terminology + Komputer + 5 juz hafazan (Juz 26-30). Yuran adalah 1500 pound sterling.

Tahun 3 (Tahun 2 Perubatan) : 4 Subjek perubatan (Anatomy, Histology, Physiology dan Biochemistry) + 1 subjek agama (Sirah) + Bahasa Inggeris & Terminology + Psycology (bahasa arab) + 5 juz hafazan (Juz 21-25). Yuran adalah 1500 pound sterling.

Tahun 4 (Tahun 3 Perubatan) : 4 Subjek perubatan (Pharmacology, Pathology, Parasitology, Microbiology) + 1 subjek agama (Tafsir) + 5 juz hafazan (Juz 16-20). Yuran adalah 1500 pound sterling.

  • Subjek untuk tahun 5, 6, 7 masih belum dpt diketahui, kerana pelajar melayu di al-azhar yg paling senior adalah bac kami (tahun 3 / tahun 2 perubatan)
  • Jumlah pelajar lelaki pada tahun 2006/2007 adalah kira2 6 orang sahaja. Pada thn 2007/2008 kira2 10 orang pelajar baru telah sampai.
  • Yuran untuk tahun2 selepas tahun 3 masih berjumlah 1500 pound sterling setahun.
  • Kebanyakan pelajar yg ingin melanjutkan pelajaran ke al-azhar ditaja oleh zakat negeri atau persendirian, kerana JPA atau MARA tidak akan menghantar pelajar ke Univ Al-Azhar.. Jadi, jika anda benar2 ingin ke al-azhar, sila lupakan tawaran JPA atau MARA..
  • Borang permohonan boleh didapati dari Jabatan Pengajian Tinggi Malaysia, Putrajaya. Sila isi Univ Al-Azhar di ruangan pilihan pertama jika ingin ke al-azhar.
  • Segala persoalan boleh ditanya di ruangan komen..

Sekian, wassalam.

38 comments:

As said...

biasanya msian students yang ke al azhar U for medicine, under ape ye kalau takleh tru agent. Just melalui negeri je ke. Kalau ada yang nak pergi private macam mana?

Nak ke imtihan dah kan akan datang? Maan najaah.

Salamullahi 'alaik

Effy Saiful said...

yup.. kalau nak pi private, boleh mohon sendiri ke Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia.. Isi borang ke luar negara..

Thanx 4 d doa (^_^)

Unknown said...

apa maksud~ under agent adalah melalui prosedur yg salah?

Effy Saiful said...

Saya tak mahu komen =) rujuk pimpinan persatuan perubatan mesir (PERUBATAN) utk maklumat lebih lanjut:

http://drkadir.blogspot.com/
(Blog Presiden PERUBATAN)

FahmiAA~ said...

Thanks 4 da info... sangat2 membantu... doa2 ye saya dapat ke azhar...

^!~ DuCk ~!^ said...

Salam..

em..kLu boLeh..sy ingin tahu..yg terdahuLu terMAsuK batCh saudara..sehingGa kIni..braPe ramai yg StuDent yg aDE..dan brape ramaI yg tElAh gRAd??

Secara peribadi..pd pndapat saudara sndiri..adakah susah utk membawa 10 subjek skali gus?

Terima kasih kerana dpt membantU..~
Sekian..

Anonymous said...

yg graduate dari u al-azhar dlm bidang medic, ramai sebenarnye.. dah berpuluh2 org.. ada yg dah jadi dr pakar dah pun.. cuma dlm tempoh berbelas tahun ni, terhenti sebentar penghantaran pelajar malaysia ke medic al-azhar..

alhamdulillah, skrg ni dah disambung semula..

secara peribadi, saya akui agak sukar, but i think that makes medical students in al-azhar have a certain 'prestige' =)

boleh i allah.. asas bahasa arab kena kuat sikit la sebelum datang sini..wallahua3lam

^!~ DuCk ~!^ said...

eM..bOLeh x sekiranya saudara memberikn figure/bilangan..bg pelajar2 malaysia yg telah grad dlm tempoh..contoh nye..5 thn lepas atau starting dr tempoh batch saudara masuk..?

...jd..kirenye..kabar yg mengatakan bhw " dlm 6 batch(atau kurang..sy xingat)..hnye tidak lebih 10 org yg grad" itu adalah salah sama skali...begitu?


Sekian..~

Anonymous said...

seperti yg saya katakan, dlm tempoh berbelas tahun ni, terhenti sebentar penghantaran pelajar malaysia ke medic al-azhar.. dan bac yg plg senior setakat ini adalah bac kami, iaitu di tahun 3.. so, dah berbelas tahun medic al-azhar tidak mengeluarkan pelajar perubatan melayu =)

^!~ DuCk ~!^ said...

waaa...
Sy amat berterima kasih kpd saudara..dgn jwpn yg simple yet valuable.. Really appreciate it..

Terima kasih..
Sy doakan agar saudara berjaya dgn cemerlang di dunia..dan di akhirat kelak.. Insyaallah..~

(klu ade kesempatan, kte akn berjmp di sna)..

Sekian..

Effy Saiful said...

ahlan wa sahlan wa marhaban bi kulli tullab allaziina yarghabuuna fi diraasati at-tibb fi jami'atil azhar as-syariif.. la takhaf, ijtahidu tanjahuu.. fainnahu la sahla illa maa ja'alahullahu sahla.. (^_^)

Effy Saiful said...

mgkn ada sikit susah la blaja kat sini.. tp xde la yg smpai drop kos.. dan dah ramai juga doktor2 di msia yg graduate dari univ al-azhar.. jgn risau =)

Anonymous said...

nak tanye sket,
die nyer sabjek perubatan tu blaja dlm bahse aper? inggeris ke arab?

Effy Saiful said...

subjek perubatan dalam bahasa inggeris.. tapi kadang2 pensyarah syarah dalam bahasa arab..arab 'ammiyah (dialek mesir) kecuali istilah2 medic tu, dia pakai la bahasa inggeris..

so, sbb tu asas bahasa arab kena kuat, supaya x la terkapai2 nak faham kuliah nnti =)

^!~ DuCk ~!^ said...

Salam..

Waa..sbenarnye..sy masih baru dLm bahAsa aRAb ni..sO skang ni Pn baru nk sTudy sLow2.. Insyaallah..

em..sy nk tnYe.. utk peNgambiLan baru ni, ape yg sayA tau..haNya 6 TahUn TempoH pEngajiAn.. saudara taU x MengEnai Ini??
dan PengambiLan baru ini diKAtakn menGambiL lebIh daRi 50 stUdenTs..
(utk penGetahuan saudara)..

jikAlAu 6 thn, maka subJek nYe..sudah TentU kurang dari ape yg SaudaRA tuLIs dLm bLog itu..rsnye?

Em..klU xkEberaTAn.. ingin sy bErtNya..saUdaRA meLanjutKan pEngajian Ini atas biayaan siapa? seNdiri atau ada Biasiswa mNe2?

Masih BermiNat Utk menGetahui dgn lebiH LanJut...
Sekian..~

Effy Saiful said...

saya dah pernah dgr perkara ini.. sepatutnya sistem pemansuhan tahun 1 di univ al-azhar (yg mengandungi 10 subjek agama) telahpun bermula thn lepas.. tetapi disebabkan tidak cukup bilangan pelajar, maka MOU pun dibatalkan dan pelajar terpaksa mengambil thn 1 tersebut..

saya secara personal kurang bersetuju dgn penghantaran pelajar ke al-azhar melalui agen, lebih2 lagi jika ianya disertakan dgn pemansuhan thn pertrama al-azhar.. kerana kalau begitu, apa bezanya u al-azhar dgn u lain?

so i must ask u guys not to support any agencies yg menawarkan khidmat penempatan ke u azhar.. lebih2 lg jika requirement yg ditetapkan oleh agency tersebut sgt rendah, serendah 3B!!

sedangkan u azhar used to be soo special, hanya boleh dimasuki oleh straight-A's students, bukan mereka yg melalui agency tetapi result ala kadar sahaja (no offence)..

yuran pun gerenti akan bertambah, bukan 1500pound sterling setahun seperti yg saya nyatakan.. mgkn akan naik 2 kali ganda sepertimana univ2 lain di kaherah ini= USD8000 setahun..

lalulah prosedur yg betul.. mohon melalui kementerian pengajian tinggi.. jika ada rezeki anda di sini, dapat lah tawaran.. jika tidak, mgkn allah takdirkan nasib kita lebih baik di malaysia, walaupun bukan dlm bidang perubatan.. jgn terlalu desperate utk ambil bidang medic sehingga sanggup bayar agen dan masuk melalui prosedur yg salah, lalu affect semua student lain yg telah lama belajar di mesir ini..

wallahua3lam

Effy Saiful said...

saya ke sini dengan biasiswa yayasan pelajaran johor.. ada pelajar lain yg dapat zakat johor, pinjaman negeri melaka, yayasan islam kelantan dsb.. kalau nak sendiri2 boleh jugak..

^!~ DuCk ~!^ said...

sy telah merujuk kpd "http://drkadir.blogspot.com/" dimana saudara mnyatakan ada tercatat tentng "agent yg melalui procedure yg salah".. tetapi sy rs..sudah tiada ttg perkara tersebut di dlm blog itu..

bOlehkah saudara terangkan semula ttg apakah yg di maksudkn dgn "agent yg melalui procedure yg salah"..?

Sekian..~

^!~ DuCk ~!^ said...

Dari apa yg sy dpt
..."Setiap pemohon yang berhasrat untuk mengikuti pengajian bidang
perubatan di universiti Mesir hendaklah memenuhi syarat kelayakan
minimum yang telah ditetapkan oleh Kementerian Pengajian Tinggi
Mesir iaitu mempunyai Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dengan
memperolehi Kepujian dengan sekurang-kurangnya 3B dalam semua
mata pelajaran..."

Jika apa yg saudara berikan itu betuL, maka persatUan PerUbatan M'Sia-meSiR jUga memBerIkaN kElAyakAn yg Sama..iaitU '3B'..

ataU ..adaKAh inI juGa daRI agEnt2 yG saLAh??

eM..jd..adakah pEngambiLAn baru taHuN inI..adaLAh BAtch Yg perTaMa dgn 6 tHn teMpOh PengajiaN? ataU teLAh puN bErMuLA taHUN lepAs?

diHaraP saUDAra dPt meMbantU dgN Lebih Lanjut..

sEkIan..~

Effy Saiful said...

yup..tidak dinafikan bahawa syarat kelayakan utk memohon di kementerian pengajian tinggi adalah sekurang2nya 3B dalam setiap subjek..

namun, setelah ditapis oleh kementerian pengajian tinggi Mesir, tiada seorang pun pelajar yg mendapat 3B dalam subjek sains akan mendapat tmpt di mana2 universiti di mesir ini..

bayangkan saya ketika memohon perubatan di mesir pada sesi 2004, saya tidak mendapat tmpt hanya kerana saya memperoleh 2A dalam fizik.. kesemua pelajar dalam bac 2004 yg mendapat tmpt pada thn itu straight 1A belaka..

pada thn berikutnya (2005) barulah saya mendapat tmpt di al-azhar kerana kekosongan tmpt..

cubalah bandingkan dgn pelajar2 yg dtg melalui agen.. ada yg 5A dalam spm shj pun sudah cukup melayakkan diri mendapatkan tmpt di univ mesir, apatah lg untuk sekadar memohon.. (no offence).. adakah saudara fikir ini melalui prosedur yg betul?

sbb itu sy nyatakan sejak awal lg, saya x mahu komen mengenai agency ke mesir ni.. banyak pulak nnti bebelnya.. =p

****

yup, jika thn ini diteruskan juga penghantaran pelajar ke al-azhar melalui agen dan thn 1 (agama) dimansuhkan, maka inilah kali pertama dalam sejarah pelajar perubatan malaysia yg tidak mengambil 10subjek agama pd thn tersebut..

Effy Saiful said...

btw,saudara donald duck memohon melalui agency ke??

^!~ DuCk ~!^ said...

ehEh..Ok2..kte xpErLu cerIta LanjuT menGenai ajen salAh ni..(nt saudara akan bebeL puLa).. :)

em..actuALly pd mULanYa..sy tidaK menyAngKa ini adaLAh agEn atau tIdaK..KErAna sY beLum pErNah tErbAca mana2 artiKeL atau bLog Mengenai aGen yg SalAh.. itULAh sebabnYa sy perLUkan bantuaN saudaRA utK mENerANgKAn dGn LEbih LanjUT meNgenAi perKARa terSebut..

sBeLum ini sY teLAh bNyk mElihAT PengambiLAn pELajAr Ke mesIr..mELAlui BebeRApa aGeN yg aDe di antaranYa mEmbErIkan kEnyataaN bahAwa MEreka menawaRkan MelALui KemEnTerIan pELajaraN tINgGi.. daN ada JuGA yg menyatAkaN MerekA buAt sperTi "tWinniNg pRograM"..meaniNg berMuLa di malAysia seTahun, tHen..sMbg bLaja kT MEsIr..

sO..Bg merEka yg tiDaK tahu adaLaH amat senAng bG merEka menGgoda utK menEriMa tawaraN mEreKa ini..
Bg sY..sy juga tidaK taHu adaKah BEnar atau salaH agEn ini..KErana..
tHe PerSon in CharGe fOR thiS proGraM ..is actuaLLy fRom oNe oF yOUr LEctUrer Or sOmeOne frOM Al-Azhar itseLf..

Bkn nK bangGa..tP KeputUsan sPM sy jugA boLeh dikatakan agak memberAngsanGkn daN sEmua sUBjeK eLeKtif sy, MenDaPat A1..
Jd sY berusAHA utK melanjutkan PeNgajiAn ke lUar NegaRA..

Sy hanYa berUsaha..tetapi DIA yg MenentuKAn segAlAnya..

sY harap saudARA tidaK bErKeciL hatI dGn sy..ttg PErkara ini..
I jUst OnLy wAnt tO knOW the trUth..and oNly tHe TrUtH tHAt matTers..

Sy bnyK berTeriMa kasIh kEraNa saUDARa bnyK membntu..sEKiranya sy ada Lg PerSoalan, iziKn sy bERTanya Lg..

sEkian..~! Salam..

Anonymous said...

i don't think that there's any staff from the agency that is one of my lecturers.. bcoz all of them are egyptians.. lepasan al-azhar mgkn ada, tetapi bukan lepasan dari bidang perubatan..

jika keputusan saudara benar2 memberansangkan, sy cadangkan saudara memohon melalui kementerian pengajian tinggi, dan bukannya agency tertentu.. lebih selamat dan terjamin..

izinkan saya membetulkan fakta.. requirement utk pelajar2 yg ingin memohon melalui agency bukanlah B3 sepertimana yg ditetapkan oleh KPT.. tetapi sy difahamkan ianya adalah serendah C5 utk sbjek selain subjek sains dan B3 utk subjek sains.. dan boleh 'dirunding' jika kurang dari B3..

Anonymous said...

salam.

tumpang lalu, hmm DONALD DUCK..

boleh tak saya minta email kamu?

saya nak kontek kamu.tq

ini email saya amins.the.fourth@gmail.com

donut258 said...

slm..
saya nak tanye soklan skit..
kalau tak keberatan boleh tak saudara tolong berikan saya panduan dalam memilih universiti..
saya salah seorang pelajar tajaan yayasan negeri pahang..
cumenye pihak pengurusan mahu menghantar saya ke unversiti azhar..
saya masih boleh memilih..tp tak tahu macam mana..
pandangan saudara??

Anonymous said...

Assalamuaalaikum. Masuk ke Al Azhar memerlukan Kelayakan Khas.. Kelayakan ini selalunya ada pada pelajar2 SMK Agama atau SM Agama sahaja.

""Untuk memasuki Universiti AI-Azhar, pelajar hendaklah lulus Bahasa Arab Tinggi dan menghafal sekurang-kurangnya enam juzuk AI-Quran sebelum mendaftar atau semasa belajar.""

Anonymous said...

assalamualaikum..
sye brminat nk lnjutkn study sye kat Al-Azhar dlm bidg medic..
tp sye bkn dr sek agame..
sye dri mrsm..
sye tak study bah.arab..
ade x cre supaye sye dpt gi sne..

Anonymous said...

Subjek apa yang diperlukan dalam sijil pelajaran malaysia untuk ke sana?

Effy Saiful said...

To anonymous..

kemasukan ke fakulti perubatan univ al-azhar tidak memerlukan apa2 sijil khas selain SPM..

hatta subjek bahasa arab tinggi pun tidak diperlukan..

pelajar2 sama ada dari sekolah agama mahupun MRSM boleh memohon, dengan syarat ada keinginan untuk belajar bahasa arab dan menghafal al-quran 2 juz setahun..

Effy Saiful said...

to hafiz..

kemasukan ke azhar memerlukan kamu mendapat semua A dalam semua sbjek yg diambil.. TERUTAMANYA kimia, biologi dan fizik.. boleh memohon setelah keluar result spm daripada Kementerian Pengajian Tinggi Malaysia..

Anonymous said...

assalamualaikum...
sy berminat melanjutkan pelajaran dlm coz medic di mesir..
klu nak mohon coz nie blh ke guna sijil STAM??ke sijil SPM je??

Anonymous said...

Jabatan Zakat Negeri Kedah Darul Aman (JZNK) mempelawa calon-calon yang berkelayakan untuk memohon biasiswa pendidikan bagi melanjutkan pengajian dalam bidang perubatan di luar Negara (universiti-universiti di Mesir).

http://www.zakatkedah.com

mai0428 said...

eh klau sy under biasiswa mara..kre x leh r nak bjr kat al-azhar..sape tau mara hntar kt u mane

Anonymous said...

salam..saudara,
ada kan akdemi quran-medic malaysia.
yg tu..agen yg slh ke x?

salam alayk..

Anonymous said...

Assalamualikum...
saya dapat g ke Mesir melalui Yayasan Negeri, kat borang yang saya isi tuh dia tulis cawangan universiti Al-Azhar.
tp dia ada suruh pilih universiti dan saya pilih Mansoura..
universiti Mansoura nih kiranya macam uni Al-Azhar ke camner?

Effy Saiful said...

ainul_hayat

guna sijil spm shj kalau nak buat medic..kalau nak buat bidang agama, barulah pakai sijil stam..




mai0428

kalau bawah mara, tak bole buat di alazhar..biasa mara hantar di iskandariah atau univ kaherah..



Anonymous

yg akademi alquran tu,sy tak berani komen =) lg bgs kalau ikut saluran normal, melalui KPT..


Anonymous

alazhar tidak ada cawangan selain di kaherah.. kalau di mansurah,itu bkn di bwh al-azhar..

alazhar hanya ada di kaherah shj.. jgn salah isi borang..

Anonymous said...

salam ya akhi,
gini, ana nk tnye, kalau 1st year kita pi sndiri untuk medic, pastu nk try mntak biasiswa mara or jpa...camne bleh tak???

matinul khuluq said...

post tentang al azhar ni sudah agak lama ditulis,namun saya baru membacanya setelah bertandang ke blog saudara, saya nak tanya,jika memohon medic ke al azhar melalui kpt dengan tanggungan sendiri,adakah diwajibkan mengikuti kursus persediaan timur tengah dan ujian bertulis sebagaimana yang diwajibkan kepada pelajar2 tajaan mara dan jpa,pengalaman saudara bagaimana? satu lagi,adakah saudara berangkat ke mesir setelah tamat persijilan darul quraan?dan adakah berpeluang calon spm 08 memohon untuk kemasukan medic alazhar sesi 10/11,harap saudara tidak keberatan menjawab pertanyaan saya