Feb 13, 2008

Dr Spaceman!!

Kejayaan Datuk Dr Sheikh Muzaffar Shukor atau lebih dikenali sebagai Dr SMS atau Dr Spaceman, menggelarkan diri sebagai angkasawan melayu pertama yang tiba di ISS merupakan satu perkara yang harus dibanggakan.. lebih2 lagi apabila beliau merupakan antara muslim terawal yg menjejakkan kaki di angkasa lepas.. lebih membanggakan lagi apabila beliau dikatakan menunjukkan minat yang mendalam dalam mengetahui kaifiyat utk beribadah seperti bersuci dan menunaikan solat ketika berada di angkasa lepas..

Angkasawan berusia 35 tahun itu memberitahu, meneroka angkasa bukan halangan kepada orang Islam beribadat.‘‘Islam adalah satu cara hidup dan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) telah menyediakan garis panduan... tiada masalah untuk bersolat dan berpuasa,’’ katanya. Menurutnya, beliau telah merakamkan ibadat yang dilakukan untuk dilihat sendiri oleh umat Islam.

Dahulunya, apabila ditanya kepada sebahagian golongan agamawan mengenai cara menunaikan solat, atau cara berpuasa ketika di angkasa lepas, mereka menjawab,

"Hang yang sibuk2 tanya ni, hang nak pi angkasa kaa? Pi sana dulu.. Baru mai tanya.."

Bagi mereka, permasalahan yang dianggap mustahil tidak perlu ditanya serta dibahaskan.. Nah, kini sudah terbukti, sudah ada umat Islam yang berjaya ke angkasa lepas.. Terima kasih kepada JAKIM atas garis panduan yang telah disediakan..

Teringat saya ketika saya ditertawakan oleh rakan2 ketika bertanyakan hukum jika anggota tubuh badan manusia digantikan dgn sebahagian anggota babi yang dihukumkan najis.. dari segi kaifiyat bersuci dan hukum hakam yang bersangkut paut dengannya..

Ulamak fikah ketika zaman kegemilangan Islam dahulu, bukan tidak ada yang membincangkan serta menghuraikan permasalahan yang diangap sangat mustahil ketika dahulu, namun tidak lagi pada zaman moden ini.. Contohnya masalah jika si isteri memasukkan air mani suaminya (yang telah disimpan) ke dalah rahimnya setelah kematian suami tersebut.. Adakah ianya dihukumkan anaknya yang sah atau bagaimana... Perkara ini dianggap mustahil pada zaman tersebut, kerana ketika itu belum wujud lagi bank sperma.. Kini umat Islam mendapat faedah hasil perbahasan ulamak tersebut..

Ada juga masalah yang dibincangkan yang sehingga kini pun masih belum boleh dianggap sebagai suatu yang masuk akal.. Seperti hukum jika seorang lelaki yang mempunyai zakar yang sangat panjang, sehingga dia mampu memasukkan zakarnya ke dalam duburnya sendiri.. Adakah ianya dikira zina / liwat atau bagaimana...

Haa, ketawa laa.. ketawa lagi... (^_^)

2 comments:

Anonymous said...

SALAM...
maaf,skdar bertanya dan nak tmbah pgetahuan..
"hukum jika anggota tubuh badan manusia digantikan dgn sebahagian anggota babi yang dihukumkan najis.. dari segi kaifiyat bersuci dan hukum hakam yang bersangkut paut dengannya.."
dan..."Perkara ini dianggap mustahil pada zaman tersebut, kerana ketika itu belum wujud lagi bank sperma.. Kini umat Islam mendapat faedah hasil perbahasan ulamak tersebut.."

Ana bukanlah berlatarbelakangkn sk agma.kurg pgtahuan dan ilmu dan ign menambahnya. kebetulan anta berkata ttg tu,boleh ana tau lebih lanjut dr segi hukum dan kajian hasil perbahasn ulama spti yg anta perkatakan? syukran..

'atikah

Anonymous said...

kadang2 permasalahan dalam fiqh ini begitu kronik kerana setiap kali saat berlabuh sentiasa ada pembaharuan dalam hidup ini dan masalah yang bercabang.

Pada saya, contohnya mengenai anggota babi yang di'cut' and 'paste' pada manusia,kalau Allah jadikan babi itu haram maka haramlah dimakan dan haramlah untuk dibuat perubatan.walau apa cara sekalipun. umpamanya arak..ianya tidak boleh dijadikan ubat.ngapalah nak ambil yang haram.

perkara kedua, mengenai 'alat'elaki yang terlalu panjang sehingga boleh berzina dengan sendiri memanglah haram hukumnya.Dubur mereka bukannya tempat untuk diletakkan benda lain.ianya hanya saluran untuk mengeluarkan sang najis bukannya memasukkan sesuatu.

kalau saya betul dapat dua kalau saya salah dalam percaturan mengikut akal dan sedikit pengetahuan ini dikira satu.

wallahua'lam.