Feb 13, 2008

Perbaharui Iman...

Iman yang sudah diperolehi pula perlulah sentiasa diperbaharui. Para sahabat pernah bertanya kepada Nabi, bagaimanakah caranya untuk memperbaharui iman.. Maka Nabi pun memerintahkan agar diperbanyakkan menyebut Laa ilaaha illallah.. Kalimah tauhid ini menurut pandangan para ulamak tidak terhad kepada menyebut Laa ilaaha illallah sahaja.. Apa sahaja kata-kata atau nasihat yang boleh menggambarkan keesaan Allah mampu memperbarui iman..

Iman yang selalu diperbaharui pula mestilah disertai dengan amal.. Iman tanpa amal atau amal tanpa iman adalah sia-sia.. Iman semata-mata tidak mampu menyelamatkan kita daripada azab neraka Allah di akhirat kelak.. Ianya perlulah disertai dengan melakukan perkara-perkara yang diredhai Allah serta menjauhi segala bentuk larangan-Nya...

Berdoalah kepada Allah agar sentiasa menetapkan iman di dalam hati kita hingga ke akhir hayat.. Perbanyakkanlah amalan yang boleh menambahkan keimanan, kerana iman manusia sentiasa meningkat dan menurun.. Kita tidak sama seperti malaikat, yang imannya tetap sepanjang masa.. Ataupun seperti para Nabi, yang imannya sentiasa menaik, tidak pernah turun.. Kita adalah manusia yang perlu berdoa kepada pemilik hati ini, agar ditetapkan dalam jalan yang diredhai-Nya..

No comments: