Feb 13, 2008

Perintah Menundukkan Pandangan Dalam Bible..

Di dalam Islam, manusia diperintahkan untuk menundukkan pandangan daripada perkara-perkara yang diharamkan. Perintah menundukkan pandangan disebutkan dengan jelas di dalam surah An-Nur ayat 30 yang bermaksud, "Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka."

Namun perintah ini bukan hanya ditujukan kepada kaum lelaki sahaja. Wanita juga sebenarnya tidak boleh melihat lelaki yang diharamkan keatasnya dengan sewenang-wenangnya. Perintah menundukkan pandangan kepada wanita disebutkan dalam ayat seterusnya (ayat 31) dan perintah ini juga diikuti dengan perintah menutup aurat, sebagai langkah untuk mengelakkan perkara yang tidak diingini daripada berlaku.

Kesimpulannya, kaum lelaki dan wanita haruslah saling tolong menolong dalam hal ini. Si lelaki menjaga pandangan, si wanita menutup aurat serta menjaga pandangan. Jika konsep ini diaplikasikan dalam kehidupan masyarakat Muslim, maka tidak timbullah sebarang masalah sepertimana yang dihadapi oleh masyarakat barat pada masa ini.

Di dalam Bible juga sebenarnya terdapat perintah untuk menundukkan pandangan.. Di dalam Bible versi New International (NIV), disebutkan di dalam Matthew bab 5 ayat 27 hingga 28, bahawa Jesus berkata "You have heard that it was said, 'Do not commit adultery.' But I tell you that anyone who looks at a woman lustfully has already committed adultery with her in his heart."

Menurut Alkitab terbitan The Bible Society of Malaysia, ianya bermaksud, "Kamu sudah mendengar ajaran seperti berikut: 'Jangan berzina.' Tetapi sekarang aku berkata kepada kamu: Sesiapa yang memandang wanita dengan perasaan berahi, orang itu sudah berzina dengan dia di dalam hati."

Jelasnya, perbuatan melihat kepada perkara yang menaikkan nafsu syahwat dilarang di dalam Islam. Ianya juga dilarang di dalam Bible. Namun, tidak diketahui mengapakah perkara ini masih berleluasa di kalangan masyarakat pada hari ini, sama ada yang beragama Islam mahupun Kristian..

Umat Islam, sebagai umat yg terbaik, seharusnya rasa tercabar dgn perintah menundukkan pandangan di dalam Bible tersebut.. Sedangkan agama Kristian pun melarang perkara itu, apatah lagi Islam; agama terbaik di muka bumi ini..

2 comments:

uluwul himmah said...

Subhanallah, sebuah info yang sangat bagus. Penambahan referensi yang membuka cara pandang dan berpikir ummat Islam, bahwa perintah menundukkan pandangan telah disyariatkan sejak dahulu, bahkan bukan hanya dalam Al Qur an saja penjelasannya. Akan tetapi dalam Bible-pun terungkap disana. Boleh jadi itu bible yang masih orisinil. Tapi, tolong kami kirimkan info bagaimana penanaman perintah ini terhadap anak-anak usia kelas 4-6 sekolah dasar.
Jazakumullah khairan katsir.

Anonymous said...

Subhanallah..
Syukran..
Maaf ana nak bertanya..
"Perluka kita menundukkan pandangan.. kalau melihat wanita2 samada dalam TV atau majalah, photo dll imej" ..

maaf.. wanita tu ana tak specifikkan macamana keadaannya... secara amnya?

Jazakumullah..