Aug 26, 2010

Nuzul Quran - 17 atau 21 Ramadan?

http://nikillas.files.wordpress.com/2008/09/4996519_52a0317da2.jpg

Nuzul Quran bererti hari diturunkan al-Quran. Dan ia bertepatan dengan hari kerasulan Nabi kita s.a.w.

Selain Selangor, ada beberapa negeri yang turut memperingati nuzul Quran dengan memberi cuti kepada pekerjanya seperti Kelantan, Pahang, Perak, Perlis, Pulau Pinang, dan Terengganu. Selain negeri-negeri ini, seperti saya orang Johor, tidak bercuti sebab kami dah ambil cuti awal Ramadan (which makes more sense, i think.. hehe no offense)

Kebanyakan orang termasuklah kita rakyat Malaysia sendiri, berpendapat bahawa Nuzul Quran jatuh pada 17 Ramadan setiap tahun. Namun pada Ramadan kali ini, mari kita anjak sedikit paradigma kita dan lihat apa pula pendapat Sheikh Safiyurrahman Al-Mubarakfuri, pengarang kitab sirah terkenal "Ar-rakheeq Al-Makhtum" mengenai hal ini. 

[Terjemahan m/s 66 terbitan Darul Muayyid, Riyadh] :

"Para ilmuan berselisih mengenai hari dimana Al-Quran pertama kali diturunkan di bulan Ramadan, iaitu sama ada pada hari ke-7, 17 atau 18.

Kami cenderung untuk menyatakan bahawa ianya jatuh pada hari ke-21, walaupun kami tidak pernah mendengar siapa2 yang berpendapat sedemikian.

Hal ini kerana kebanyakan ahli sirah telah sepakat bahawa Nabi diutuskan pada hari Isnin, dan ini disokong oleh hadis daripada Abi Qatadah r.a. bahawa Nabi s.a.w. pernah ditanya tentang dirinya yang berpuasa pada hari Isnin. Maka Nabi menjawab, "Kerana padanya aku dilahirkan, dan padanya juga (al-Quran) diturunkan kepadaku." [HR Muslim, Ahmad, al-Baihaqi, al-Hakim]

Dan hari Isnin pada bulan Ramadan tahun kenabian tidak jatuh melainkan pada hari ke-7, 14, 21 dan 28.

Dan banyak riwayat2 sahih menyatakan bahawa lailatul qadar hanya berlaku pada malam ganjil sepuluh malam terakhir. Dan al-Quran itu diturunkan pada malam lailatul qadar. [Surah al-Qadr ayat 1]"

****

Maka Sheikh Safiyurrahman Al-Mubarkfuri menyimpulkan bahawa hari yang paling menepati ciri2 yang disebutkan di atas (hari Isnin, 10 malam terakhir, dan malam ganjil) ialah pada malam ke-21 Ramadan.

Namun, ramai ahli sirah lain yang cenderung kepada malam ke-17. Justeru tidak kisahlah pada malam 17 atau 21, kita umat Islam disarankan untuk memperbanyakkan bacaan al-Quran pada bulan Ramadan ini. Tak usahlah bertikam lidah. Post ini hanyalah untuk pertambahan thaqafah (info) semata-mata. Wallahua'lam (^_~)

No comments: