Jul 29, 2011

Fasting 101



Puasa adalah satu ibadah yang unik.

Dalam sebuah hadis Qudsi riwayat Bukhari dan Muslim, Allah menyatakan bahawa semua amalan manusia adalah untuk diri mereka sendiri, kecuali puasa. Puasa adalah untuk Allah dan Allah akan personally beri ganjaran kepada mereka yang berpuasa.

Walaupun hakikatnya semua amal ibadat diberi ganjarannya oleh Allah, tetapi Dr. Yusuf Qardawi menyebut bahawa puasa dinisbahkan kepada Allah untuk menunjukkan kemuliaan puasa.

Ganjaran ibadat juga ada darjat-darjatnya. Ada yang dibalas setimpal sahaja. Ada yang digandakan 10, atau 700. Tetapi ganjaran puasa tiada hadnya, sama seperti ganjaran sabar yang disebutkan dalam surah Az-Zumar ayat 10.

Puasa juga adalah ibadah yg boleh disebutkan kepada orang lain, dan tidak dikira riyak. Jika kita dimaki atau dicerca ketika sedang berpuasa, kita diingatkan supaya bersabar dan berkata, "Aku sedang berpuasa."

Tetapi ibadah lain seperti qiamullail & sedekah perlu disembunyikan, dan tidak boleh diwarwarkan kepada orang ramai, e.g "Malam tadi aku qiamullail."

Latihlah diri mulai sekarang untuk mengawal nafsu bercakap, bimbang2 bila banyak bercakap banyaklah salahnya. Bila banyak salah, maka jadilah puasa kita lapar dan dahaga sahaja.

Selamat menyambut Ramadan Al-Mubarak :)

No comments: