Jul 7, 2009

Baksheesh & Mahabbah


Seorang jururawat berumur linkungan 40-an dilihat bertungkus lumus menyiapkan pesakit untuk dikeluarkan (discharged) daripada hospital setelah beberapa lama berada di situ.. Dibersihkannya serta diangkat pesakit tersebut ke atas kerusi roda dan ditolaknya ke luar wad dengan berhati-hati.. Kerjanya tampak pantas dan cekap.. Mungkin kerana itulah kerja hariannya..

Dengan gaji yang berapa ratus sahaja sebulan itu, orang seperti ini sudah boleh dikira terlalu 'qualified' untuk kerja-kerja seperti ini.. Seolah-olah membantu pesakit itu sudah sebati di dalam jiwanya.. Keluarga pesakit berkali-kali melawa untuk membantu, tetapi jururawat tersebut tetap komited dengan tugasnya..

Maka atas dasar 'mahabbah' (kasih sayang) dan berpuas hati dengan kerja dan kesungguhan yang ditunjukkan oleh jururawat tersebut, salah seorang ahli keluarga pesakit itu mengeluarkan sekeping wang LE 10 dan memasukkannya ke dalam poket jururawat itu tadi. Berkali-kali juga si jururawat menolak pemberian itu dengan mengatakan ini memang tugasnya, tetapi ahli keluarga tersebut tetap berkeras untuk memberikan sedikit 'penghargaan' atas kesungguhan yang ditunjukkannya itu..

**************

Beg yang berat itu saya angkat ke dalam mesin pengimbas (scanner) di lapangan terbang Kaherah sebelum check in untuk pulang ke Malaysia.. Tiba-tiba petugas di situ memanggil saya..

"Bukak beg ini."

Saya pun menuruti arahan yang diberikan itu. Barang pertama yang boleh dilihat sebaik sahaja beg tersebut dibuka ialah 5 dozen kotak habbatussauda' yang saya beli di sini untuk dibawa pulang ke tanahair.

"Dah mamnuu3 (Barang ni tak boleh ni)" kata pakcik Arab Mesir tersebut.

"Hagat diyat mush lil bai3 (Barang-barang ni bukan untuk dijual)." balas saya.

"Haat khamsiin genih 3alasyan Tax (Bak sini LE50 untuk cukai)." katanya.

"Ana 3indi 3isyriin genih bas (Aku ada LE20 je)." balas saya lagi.

Dia bersetuju. Maka atas rasa 'mahabbah' (kasih sayang) dan berpuas hati dengan kerja yang dilakukan oleh pakcik ini, saya mengeluarkan LE20 yang memang saya simpan untuk kes-kes kecemasan, lalu menyerahkannya kepada pakcik tersebut sebagai 'cukai'..

********

Betullah kata-kata senior saya yang bersemangat mempertahankan baik buruk bumi Mesir sebelum ini.. Baksheesh (tips) di Mesir sudah dikira sebagai sebahagian daripada hidup mereka.. Sehinggakan ianya diharuskan oleh sesetengah ulamak seperti Mufti Mesir sendiri, kerana ianya diberikan atas dasar 'mahabbah' seperti tips, bukannya sebagai rasuah..

Kedua-dua contoh ini merupakan contoh terbaik yang boleh saya beri untuk menunjukkan kemurnian serta kejernihan pemberian baksheesh di kalangan rakyat Mesir.. or isn't it??

You decide.

7 comments:

syafiqaffandi said...

ni aku la..xde rs nk suh org len ikut pun

kalo die mintak aku xkan bg..

kalo die xmintak br aku akan consider..(dasar kedekut)haha

ssh nk niat sedekah kat org cm2 sbb diorg da ade gaji..

i'm not deciding anything..bak kate abg epi..u decide..xD

fraternity said...

pernah waktu nak main tenis kat istad,1st time datang,ammu tu buat masalah,mcm2 kerenah,plak tu nak mintak 'dukhan'..memang geram la..

tapi datang 2nd time,ammu lain pulak yang jaga..ammu tu memang tak banyak kerenah,baik,buat keje bagus la..bile ammu tu mintak duit court,bagi 8 genih..tp ammu tu mmg baik,so malas la amik baki tu..kire dukhan je la..

benda ni ikut situasi jugak kan..kalo ok,kite bagi..kalo dah ngade2,mlas la nak bagi..huhu..

you decide..

hakimi mahmud said...

Betullah kata-kata senior saya yang bersemangat mempertahankan baik buruk bumi Mesir sebelum ini.. Baksheesh (tips) di Mesir sudah dikira sebagai sebahagian daripada hidup mereka.. Sehinggakan ianya diharuskan oleh sesetengah ulamak seperti Mufti Mesir sendiri, kerana ianya diberikan atas dasar 'mahabbah' seperti tips, bukannya sebagai rasuah..

-----------------------------------
harus?mahabbah?bukan rasuah?
maka nanti, di pejabat gawazat bulehlah bagi baksheesh kat pengawal jaga pintu tuh supaya dapat visa cepat?

Effy Saiful said...

actually, i don't know whether u guys realized it or not.. i was being sarcastic..

the first example is what we actually call 'baksheesh' based on 'mahabbah'..

the second one is, without a doubt, a 'rasuah', which is commonly misunderstood by most people as 'baksheesh', while it's actually not..

Allah has given u brain,so u be the judge.. decide whether it's a tips, or rasuah..

Hafiz Ab Gani said...

ko balik mesia ke fi???? nnt ak amk ko kat airport, tp ko kena bg tips gak r eh... hihi...

mohd noor fathi b montalib said...

x msuk dlm kes rasuah ke fiee??

ana muslim said...

wah, teringin nak jadi nurse yg mcm tue...harap2 blh la smpi maqam tue..