Aug 28, 2009

Muslims = protestants?


Let me firstly admit that i'm not very good at politics.. in fact, my knowledge about politic is nearly ZERO.. But somehow i feel very uncomfortable reading this news @ Malaysiakini.. Check it out:


I mean, what has our Muslim community become? Are they out of their minds? What happened to the fact that Islam is a religion of tolerance? What if the same thing happened to us Muslims in the US for instance.. What if the local Americans did the same thing, i.e. protesting against mosque to be built near their neighborhood for the fact that majority of that particular area are Christians?

I wanna know what you guys think about this issue though.. In case i misunderstood the situation.. pls leave comments~ thank u

9 comments:

Jackster® said...

1. hakikat exco selangor merupakan kerajaan pakatan, ini secara tidak langsung menolak sebarang penglibatan ahli pakatan dalam demonstrasi ini. (sekalipun terlibat, ia tiada kena mengena selagimana bukan atas arahan parti)

2. contengan dinding menggunakan istilah 'pengkhianat bangsa' sedikit sebanyak mencerminkan penglibatan ahli yang menyokong kerajaan persekutuan. (juga tiada kaitan dengan parti melainkan terdapat sogokan2 secara senyap)

3. mereka membuat demonstrasi bantahan atas dasar agama (menghalang pembinaan kuil) tetapi tidak faham apa itu adab dalam beragama (apakah wajar bermain dgn kepala lembu dengan tjuan menghina Hindu?) - ini sudah jelas - ahli demonstrasi bkn benar2 ikhlas nk perjuangkan agama, ini politik kotor.

Wallahua'lam

c's said...

hari tuh baru prob pasal arak.. well, dat's selangor~

nak ngaku jadi anak perak balik, tapi kenang2 kes kerusi MB ari tuh *sigh*

flyin_hye said...

em, pendapat peribadi...
iz pun x brape stuju ngan demonstrasi ni, sbb de jugak kite bina masjid sblh rmh org bukan islam..cume, xdpt nak beri pendapat lbh2 sbb kite x tau situasi kat sn cam ne...mungkin diorang rase terganggu??...org selangor sndiri patut ulas bende ni... sbb memang berbunyi2 ckit, kolej iz dekat ngan kuil n church dpn blk je....hr ahad leh dgr org nyanyi lg if duk dlm bilik.......tp y iz pasti,sgt la x setuju wat demonstrasi sane sini, nampak mcm Islam ni bukan agame y mnggalakkan kasih syg...wallahualam..pendapat peribadi je...pasal arak pun iz rase x yah la dibesar2kn sgt isu arak 2, tul jugak pe MB selangor ckp, makin byk halangan mkn susah, lbh baik kite wat guidline sape y leh beli, sape y tak....tp ni pun pendapat peribadi...terpulang...pintu prbincangan dibuke.. kite nak malaysia hidup satu padu, so kene consider perasaan kaum2 lain juge...br la diorang nampak kesucian agame kite...
~er, ni cume pendapat org y xde ilmu agame y tinggi..maaf if salah

Chan said...

umat islam Malaysia makin mendekati extremism. Aduh..

Jpah said...

yup, rasa x patut benda ni berlaku

Dan janganlah kamu cerca benda-benda yang mereka sembah yang lain dari Allah, kerana mereka kelak, akan mencerca Allah secara melampaui batas dengan ketiadaan pengetahuan. Demikianlah Kami memperelokkan pada pandangan tiap-tiap umat akan amal perbuatan mereka, kemudian kepada Tuhan merekalah tempat kembali mereka, lalu Ia menerangkan kepada mereka apa yang mereka telah lakukan.

(al-An'am: 108)

KUWAJA said...

Mungkin mereka nak buka minda org ramai supaya lihat isu2 baru yg tak untungkan org Islam. Saya pun tak setuju usung kepala lembu tu. Cara tu salah kerana boleh rosakkan hubungan kaum. Islam pun ajar toleransi.

yusufsay said...

Aslmualaikum

tindakan ini langsung tidak Islamik.
malah membantutkan usaha2 utk mengajurkan Islam agama kasih syg

tindakan menghina agama lain seolah2 Islam itu agama yg pentingkn diri sendiri.

byk cara lain boleh setel pkr ini

kembali kpd ajaran Islam sebenar!

Ibnu Ali said...

Mereka yang buat demo kepala lembu ni. Bodoh macam lembu dan mungkin lebih bodoh dari lembu yang mereka pijak tu.

"Ada akal tak guna, ada mata tak melihat, ada telinga tak nak dengar, ada hati tak nak fikir, macam binatang ternakan, bahkan mereka lebih dari binatang tu!"

cucu Hipnie said...

salam wbt..

sejujurnya, sy mmg xtau pasal politik dan sy xtau situasi kat semenanjung mcm mn.

apapun, teringin nak kongsi penulisan seseorang yg sy kagumi (wlupun mungkin xda kaitan dgn entri saudara ini)..

http://fakirfikir.blogspot.com/2009/10/kuil-agama-dan-politik.html

terima kaseyh..