Mar 23, 2010

Gula: berapa gram sehari?

Akhbar tempatan baru-baru ini (21 Mac 2010) ada melaporkan bahawa kajian daripada Kementerian Kesihatan menyatakan bahawa orang dewasa di negara kita didapati memasukkan tujuh sudu teh atau 51 gram gula sehari dalam minuman mereka, iaitu melebihi pengambilan gula yang disyorkan oleh WHO, iaitu tidak lebih 50 gram.

Ini belum lagi ditambah dengan gula yang dijadikan ramuan dalam kuih-muih, bubur, kek, ais krim, coklat dan sapuan roti yang kita makan setiap hari.

Secara kalkulatifnya, seseorang individu perlu menaiki tangga setinggi 14 tingkat untuk membakar 20 kilo kalori tenaga yang dibekalkan dalam satu sudu teh gula

Maka, untuk membakar purata 7 sudu teh gula yang diambil oleh rakyat Malaysia, mereka perlu menaiki tangga setinggi 98 tingkat untuk membakar 140 kilo kalori tenaga sehari!

Gula yang tidak dibakar oleh kerja-kerja harian yang mencukupi akan disimpan sebagai lemak, dan ini merupakan antara punca meningkatnya kadar obesiti di kalangan kanak-kanak mahupun orang dewasa di Malaysia.

Begitu juga dengan risiko penyakit kencing manis, atau Type 2 Diabetes yang seterusnya memberi kesan kepada:

  • Mata (Diabetic Retinopathy)
  • Saraf (Diabetic Neuropathy)
  • Buah pinggang (Diabetic Nephropathy)
  • Atherosclerosis dan darah tinggi
Tidak lupa juga kepada risiko gangrene yang seterusnya mesti dipotong untuk mengelakkan daripada merebak kepada bahagian badan yang lain.

Sebelum taruk gula, fikir betul-betul dulu!

No comments: